ПРО РЕЗУЛЬТАТИ УСУНЕННЯ НЕДОЛІКІВ ЩОДО ЗАВИЩЕННЯ ЗАКУПІВЕЛЬНИХ ЦІН НА ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ У СІЧНІ-БЕРЕЗНІ 2018 РОКУ, НЕРОЗМІЩЕННЯ У ПОВНОМУ ОБСЯЗІ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА ОФІЦІЙНИХ ВЕБ-ПОРТАЛАХ PROZORRO, E-DATA. ПРО ПІДГОТОВКУ ДО ОПАЛЮВАЛЬНОГО СЕЗОНУ 2018-2019 РОКІВ

16.07.2018

Матеріали наради голови Херсонської обласної ради В.МАНГЕРА
з керівниками закладів, установ та підприємств, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ,
міст Херсонської області

12 липня 2018 року 11.00
Сесійна зала

Доповідач:

Заступник начальника управління
розвитку об’єктів спільної
власності територіальних громад
області
І.ЛИТВИНОВА

Питання І

 Про результати усунення недоліків щодо завищення закупівельних
цін на продукти харчування у січні-березні 2018 року, нерозміщення у
повному обсязі необхідної інформації на офіційних веб-порталах
ProZorro, E-data

Під час попередньої наради голови обласної ради з керівниками комунальних закладів, установ, підприємств, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, що відбулась 06 червня 2018 року, зауваження щодо завищення закупівельних цін на продукти харчування були зроблені 21 закладу, оголошено догани 10-м керівникам закладів. В наданий 06 червня 2018 року протокольним дорученням голови обласної ради місячний термін недоліки усунені в повному обсязі, придбання продуктів харчування закладами освіти та соціального захисту в червні 2018 року здійснювалось за цінами в межах середньостатистичних.

Для приведення цін на продукти харчування до середньостатичних розірвано 11 договорів та укладено 23 додаткові угоди до діючих договорів.

  Разом з тим, під час аналізу діючих договорів на закупівлю продуктів харчування виявлено ряд проблемних наступних питань, усунення яких дозволить посилити контроль за ціновою політикою постачальників та вплинути на необґрунтоване підвищення цін.

1.1 В договорах відсутні істотні умови, а саме: не зазначені номенклатура товару, його кількість та ціна за одиницю. Ці показники можливо побачити лише в накладних по факту поставки товару, що надає можливість постачальнику визначати ціни самостійно без погодження з замовником та призводить до безконтрольного коливання цін.

Наприклад,

– КЗ «Херсонський обласний протитуберкульозний диспансер» Херсонської обласної ради  уклав прямий договір від 22.01.2018 з ФОП Курівчак Т.А. на закупівлю макаронних виробів без зазначення ціни та кількості товару. Протягом січня-лютого 2018 року постачання здійснювалося за ціною 10,0 грн/кг, з березня ціну підвищено до 13,5 грн/кг  або на 35% без узгодження з замовником;

– КЗ «Херсонська обласна інфекційна лікарня ім. Г.І. Горбачевського» Херсонської обласної ради  уклала прямий договір від 23.01.2018 на постачання овочів з ФОП Назаренко Л.П. також без визначення переліку товару, цін та обсягу їх постачання. За інформацією розміщеною закладом на порталі E-data – специфікація відсутня. Постачання капусти в січні здійснювалось по ціні 3,95 грн/кг, в лютому – 4,6 грн/кг, в березні 5,36 грн/кг, тобто зміна ціни без погодження з замовником відбувалась щомісяця на 16%. При цьому рівень споживчих цін на овочі в відповідних періодах зростав не більше, ніж на 5%.

– Обласна дитяча туберкульозна лікарня уклала договір з   ФОП Пархоменко О.А. від 14.05.18 на постачання картоплі. Постачання здійснюється в травні за ціною 5,5 грн/кг, в червні 6,65 грн/кг, тобто зростання ціни відбувалось на 20% при відсутності додаткових угод. При цьому, рівень споживчих цін на овочі в травні 2018 року знизився на 3%.

1.2 Своєчасно не вносяться зміни до договорів щодо зміни вартості товарів, ціни в первинних документах відрізняються від договірних. 

Новокиївська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів Херсонської обласної ради – ціна яєць по договору від 02.02.2018 складає          30,0 грн/дес., поставка здійснюється 01.06.2018 по накладній за ціною 25,8 грн/дес;

КЗ «Новотроїцька протитуберкульозна лікарня» Херсонської обласної ради 29.01.2018 уклала договір з ПП Кіракосян С.Є. на постачання  хлібу за ціною 10,6 грн/кг. В лютому (19.02.2018) хліб поставляється за ціною 11,6 грн/кг  або на 9% більше ціни договору;

Херсонське вище училище фізичної культури Херсонської обласної ради згідно договору від 18.01.2018 року, укладеного з СТ “Світанок”, вартість курятини складає 64,99 грн/кг. В накладних на поставку курятини в червні 2018 року ціна визначена 56 грн/кг;

КЗ «Новокаховський дитячий протитуберкульозний дитячий санаторій «Джерельце» Херсонської обласної ради уклав договір від 18.01.2018 з ТОВ «Берислав – хлібзавод» на постачання хлібу за ціною 7,98 грн/од, постачання в травні здійснюється за ціною 8,4 грн/од.

Проте, згідно ст.632 Цивільного кодексу України  зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

 Невизначення  договором  істотних умов та їх недотримання є грубим порушенням ст.180 Господарського Кодексу України, Цивільного Кодексу України, Законів України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та призводить до бюджетних втрат та ризику визнання договорів недійсними, як наслідок, повної зупинки поставок та неможливості виконання основних функцій закладу на час проведення нових закупівельних процедур.

Крім того, хочу звернути увагу, що кожну партію поставки продуктів харчування обов’язково повинен супроводжувати документ, який підтверджує їх безпеку і якісні характеристики (посвідчення про якість продукції, декларації виробника). Необхідно керівникам встановити дієвий контроль за відповідність поставленого товару якісним характеристикам, які визначені договором, з метою недопущення випадків заміни товарів на менш якісний.

1.3 Зміни ціни продуктів харчування у договорах, в тому числі тендерних, протягом першого місяця їх дії. 

Спостерігається тенденція збільшення вартості продуктів харчування в бік зростання шляхом внесення змін до договорів протягом першого місяця їх дії. В більшості випадків відсоток зростання ціни значно перевищує індекс споживчих цін. Це може свідчити про недобросовісну конкуренцію серед учасників тендерів внаслідок штучного заниження ними цін.

Наприклад, КЗ ХОР «Голопристанський геріатричний пансіонат» через 14 днів після укладання 13.03.2018 тендерного договору  з ФОП Чередниченко М.В. на закупівлю курятини (тушка) вартістю  35,7 грн/кг укладає додаткову угоду, що передбачає підвищення ціни на 9,8% (39,2 грн/кг). Індекс споживчих цін у березні 2018 року зріс лише  на 2,6%.

КЗ «Обласна лікарня відновного лікування» ХОР 10.05.2018 укладає прямий договір на закупівлю овочів з ТОВ «Супермаркет Україна», ціна моркви становить 12,0 грн/кг, цибулі – 5,25 грн, капусти – 8,5 грн. Через                 20 днів укладається додаткова угода, що передбачає закупівлю моркви по ціні 18,6 грн,  цибулі – 6,5 грн,  капусти – 9,75грн/кг. Ціна за одиницю продукції в середньому зросла на 17%, тоді як за статистичними даними індекс споживчих цін на овочі у травні 2018 року знизився на 3%.

КЗ «Херсонська обласна дитяча лікарня» ХОР 23.01.2018 укладено прямий договір з ФОП Назаренко Л.П.(№ 55)  на закупівлю картоплі за ціною 5,9 грн/кг, через 7 днів укладається додаткова угода з ціною 6,93 грн/кг, що на 17% більше початкової. Індекс споживчих цін у січні 2018 року зріс на 1,5%.

Херсонським ліцеєм Херсонської обласної ради протягом 15 днів після укладання 05.02.2018 тендерного договору з ТДВ «Олешківський маслозавод» на закупівлю сиру кисломолочного вартістю 53,8 грн/кг вносяться зміни, що збільшують ціну до 65,0 грн/кг, або на 12%;  поряд з цим, індекс споживчих цін на молочні продукти у лютому 2018 року зріс на 1%.

Аргументом постачальника щодо необхідності підвищення цін, як правило, є зріст цін на ринку, але як свідчать наведені вище приклади, динаміка підвищення договірних цін на продукти харчування не завжди відповідає офіційному темпу їх зростання, каталізатором чого є індекси споживчих цін.

Хочу навести наступний приклад: перевіркою Держаудитслужби виявлені факти необґрунтованого підвищення Херсонською загальноосвітньою школою-інтернатом ім. Т.Г.Шевченка Херсонської обласної ради.

Згідно п.2 ч.4 ст.36 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право зміни ціни за одиницю товару не більш як на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така ціна не призведе до збільшення суми, зазначеної в договорі.

До договору на закупівлю яблук від 24.01.2018 щомісячно укладались додаткові угоди, якими передбачалось підвищення ціни на 10% (15.02, 16.02, 26.03,12.04). В результаті чого, ціна на яблука збільшена на 48%, а індекс споживчих цін зріс на 16,9%. Належного обґрунтування та документального підтвердження необхідності зміни ціни закладом не надано.

Висновок ревізії – за необґрунтовано завищеною ціною придбано 1809,5 кг яблук, сума непродуктивно витрачених бюджетних коштів склала 2662,0 грн. Під час проведення ревізії зазначене порушення відшкодоване постачальником в повному обсязі шляхом безоплатного постачання товару.

Аналогічна ситуація склалася с придбанням м’яса (чвертей курячих) з необґрунтованим підвищенням ціни.

Як позитивний досвід запровадження додаткових заходів недопущення необґрунтованого підвищення цін на продукти харчування хочу навести приклад КЗ «Херсонський обласний  госпіталь інвалідів та ветеранів війни» ХОР.

Типовий договір на поставку продуктів харчування закладом доповнено наступними умовами: «Постачальник зобов’язаний надати Покупцю підтверджуючі документи станом на дату укладання договору та інформацію про рівень цін на Товар станом на дату ініціювання з боку Постачальника зміни ціни. Документи щодо динаміки цін мають бути видані одним органом, як на момент укладення договору, так і на момент підвищення цін. За умови надання документального підтвердження коливання ціни Товару на ринку ціна буде змінена пропорційно такому коливанню, але не більше ніж на 10%».

Аналогічно закладом контролюється динаміка цін у бік зниження відповідно кон’юнктури ринку, для чого в договорі закупівлі також передбачено відповідний пункт.

Внесення зазначених умов у договори закупівель за бюджетні кошти дозволяє:

– вже на етапі розміщення на веб-порталі ProZorro тендерної документації «відсіяти» недоброчесних потенційних постачальників, які штучно занижують ціни тендерної пропозиції та відразу після перемоги на аукціоні намагаються необґрунтовано їх підвищити;

– досягнути максимальної економії та ефективності проведення закупівель за бюджетні кошти.

Комп’ютерні презентації можна переглянути:

– на тему «Щодо невідповідності зростання цін на товари індексу споживчих цін» до п.1.1 питання І цієї доповіді – тут;

– на тему «Як запобігти необґрунтованому підвищенню цін?» до п.1.3 питання І цієї доповіді – тут.

Нерозміщення у повному обсязі необхідної інформації на офіційних веб-порталах ProZorro, E-data

Нагадуємо, що відповідно до статей 2,10 Закону України «Про публічні закупівлі» у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою 200 тис.грн та 1,5 млн грн. (роботи) замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель. Тож у разі, якщо замовник має на меті закупити товари (роботи, послуги) за прямим договором і не проводить електронні торги, цей замовник повинен оприлюднити звіт про укладений за цим предметом закупівлі договір в системі ProZorro. Строк для оприлюднення зазначеного звіту становить 1 календарний день з дня укладення такого договору.

Закон України «Про відкритість використання публічних коштів» зобов’язує розпорядників та одержувачів бюджетних коштів державного та місцевого бюджетів оприлюднювати інформацію про те, скільки надійшло бюджетних призначень і як вони ці надходження використали.

Головою обласної ради 06 червня 2018 року протокольно доручено керівникам закладів, установ та підприємств в місячний термін усунути недоліки, зокрема щодо повноти публікації на офіційних порталах E-data, ProZorro інформації стосовно використання бюджетних коштів.

За результатами повторного аналізу встановлено, що продовжують не оприлюднювати інформацію щодо укладених договорів понад 50 тис.грн. на порталі ProZorro:

 – КЗ ХОР «Центр соціально-психологічної реабілітації дітей»: за даними порталу E-data у травні-червні здійснено оплати на суму 605,0 тис.грн (30.05.2018 – 405,3 тис.грн, 26.06.2018 – 199,1 тис.грн) на виконання договору  від 18 травня 2018 року, укладеного з ПП «Котломонтажналадка-Інвест» на реконструкцію системи опалення та гарячого водопостачання. Проте, закладом інформацію щодо проведення допорогової закупівлі за бюджетні кошти на порталі ProZorro не оприлюднено, на порталі E-data інформацію по даній угоді не розміщено;

– КЗ «Херсонський обласний художній музей ім.О.Шовкуненка» ХОР за даними порталу E-data здійснено оплату ФОП Безякін за виготовлення проектної документації по реконструкції музею на загальну суму  644,0 тис.грн на виконання договорів від 30.10.2017 (444,0 тис.грн, грудень 2017 року) та 15.03.2018 (200,0 тис.грн, травень 2018 року). Інформація щодо проведення допорогової закупівлі за бюджетні кошти на порталі ProZorro не оприлюднено, інформацію по даній угоді не розміщено закладом на порталі E-data;

– КВНЗ «Херсонське музичне училище» ХОР: 15 травня 2018 року укладено договір з ПП «Шатанель» на придбання 21,7 т вугілля на суму   128,0 тис.грн.   Інформація на порталі ProZorro оприлюднена лише  09 липня 2018 року;

– КЗ «Бериславський медичний коледж» ХОР розпочав оприлюднення інформації по видаткам за 2018 рік на порталі E-data лише з 10 квітня 2018 року.

Невисвітлення інформації або висвітлення не в повному обсязі не забезпечує прозорість використання бюджетних коштів та є прямим порушенням норм законодавства щодо оприлюднення інформації.

Керівники одержувачів бюджетних коштів у разі неоприлюднення інформації про використання публічних коштів та проведення публічних закупівель несуть персональну відповідальність, визначену Законом України «Про відкритість використання публічних коштів». Так, відповідно до  ст.ст. 164-14, 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення неоприлюднення інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено законами тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 25 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

       Комп’ютерну презентацію на тему «Розміщення інформації щодо використання публічних коштів, проведення публічних закупівель» можна переглянути тут

Питання ІІ

Про підготовку до опалювального сезону 2018-2019 років

З метою забезпечення опалювального сезону опалювального сезону 2018-2019 років 86 комунальних закладів та установ зобов’язані укласти договори на постачання енергоносіїв.

Станом на 10 липня 2018 року 83 закладами, що становить 92%, укладені договори на постачання енергоносіїв до кінця 2018 року.

В стадії проведення тендеру перебувають 2 заклади (КЗ «Олешківська спеціальна загальноосвітня школа I-III ступенів» ХОР і Сиваська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів ХОР); Калинівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів ХОР не розпочала процедуру закупівель.

Природний газ для опалення використовують 51 комунальний заклад (установа). Всі заклади провели закупівлю природного газу за тендерною процедурою та уклали договори до кінця 2018 року. Ціна на газ для бюджетних організацій регулюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ).

Централізоване теплопостачання використовують 20 комунальних закладів (установ). Всі заклади за тендерною процедурою уклали договори на теплопостачання до кінця 2018 року. Ціни і тарифи на тепло регулюються НКРЕ для кожного постачальника окремо. Ціна коливається від 1450грн/Гкал (ТОВ «Херсоненергогруп», м.Херсон) до 2167,28 грн/Гкал (КП «Котельщик», м.Каховка).

Тверде паливо використовують 15 комунальних закладів (установ), з яких 12 опалюються кам’яним вугіллям.

Договори на закупку вугілля укладено 9 закладами (за тендерною процедурою – 4, без проведення  тендеру (не передбачено) -5).

З використанням інформації порталу ProZorro здійснено моніторинг цін закупівлі кам’яного вугілля обласними комунальними закладами та встановлені граничні межі його вартості:

– вугілля АМ – від 6000 до 6700 грн/т;

– вугілля марки ДГ (13-100) – від 3501до 4490 грн/т;

– вугілля марки АС (6-13) – 4334 до 6000.

       Комп’ютерну презентацію «Інформаційна таблиця стану забезпечення комунальних підприємств, установ, організацій та закладів ХОР твердим (рідким) паливом задля безперешкодного проходження опалювального сезону 2018-2019 років»  можна переглянути тут.

Так, за цінами  вище граничних придбавали вугілля:

– Львівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа-інтернат I ступеня-спеціалізована школа-інтернат II-III ступенів» Херсонської обласної ради: 16 квітня 2018 року укладено договір на придбання 200 т вугілля марки ДГ (13-50) по ціні 4490 грн/т, що перевищує максимальну ціну по області (3700 грн/т) на 21%;

– КЗ «Новоолександрівський обласний дитячий гастроентерологічний санаторій»  ХОР  укладено договір від 19 квітня 2018 року на придбання 171 т вугілля марки ДГ (13-100) за максимальною ціною 3720 грн/т.

За результатами аналізу розпочатих закупівель встановлено, що оголошена вартість предмета закупівлі перевищує максимальні ціни на ринку Херсонської області:

– Сиваською  спеціальною загальноосвітньою школою-інтернатом I-II ступенів Херсонської обласної ради заявлено придбання 72 т вугілля марки АМ (13-25) на загальну суму 507,0 тис.грн, тобто за ціною 7000 грн/т. Максимальна ціна цієї марки становить  6500грн/т, що на 8 % менше заявленої;

– КЗ «Олешківська спеціальна загальноосвітня школа I-III ступенів» ХОР заявлено придбання 53,9 т вугілля марки АМ (13-25) на загальну суму 351,0 тис.грн, тобто за ціною 6510 грн/т, що є максимальною.

 3 заклади використовують інші види палива (брикети твердопаливні,

бруски пресовані тирсові, паливо пічне побутове). Договори укладені за результатами тендерних закупівель за цінами в межах середньоринкових по області.

 Наголошуємо, що з метою уникнення ситуацій припинення постачання газу або нестачі твердого палива на початку 2019 року, необхідно організувати проведення процедури  закупівель енергоносіїв та палива заздалегідь, наприкінці 2018 року.